Köpvillkor

1.Beställning

För att beställa på Minneskortonline.se måste du vara 18 år eller äldre. Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Vi förbehåller oss rätten att neka ordrar som görs med felaktiga personuppgifter eller som av andra skäl inte kvalificerar för leverans.

Alla priser i butiken anges i svenska kronor och är inklusive 25% moms. Vi säljer enbart till kunder inom Sverige.

Vi reserverar oss för fel gällande produkter såsom prisändringar från leverantör, bilder, illustrationer, fakta, tekniska specifikationer, lagersaldo, leverantörers priser och leveransdatum samt lagersaldon. Vi förbehåller oss därför rätten att justera priset. Vi arbetar alltid med att förbättra vårt produktsortiment för att återge korrekt information av produkterna.

Vi restnoterar inga produkter om du inte önskar det. Om vi inte kan leverera din order på grund av slutförsäljning mailar vi alltid och talar om det, därför är det viktigt att du lämnar rätt mailadress och att du kontrollerar din mail dagarna efter din beställning.

Beställningsvaror

Produkter med leverans på 2 eller fler dagar är beställningsvaror som vi generellt endast tar in specifikt för dig från leverantören när vi mottagit din betalning. Särskilda regler gäller för specialbeställningar, se “Ångerrätt”.

2.Betalning

Vi använder Paypal som betalningslösning eftersom det är enkelt och säkert samt erbjuder dig flera olika betalningsalternativ såsom kredit- och bankkort eller överföring från bankkonto. Det är helt gratis att skapa ett konto hos Paypal och de tar inte ut några avgifter för dig när du handlar hos oss i vår nätbutik.

Följ instruktionerna och välj det betalalternativ som passar dig för att genomföra din betalning. Betalningen via Paypal går till vårt konto minneskortonline@gmail.com. Betalningen måste vara oss tillhanda inom 7 dagar från orderns datum annars makuleras din order.

Paypal köparskydd ger dig rätt till ersättning för dina inköpskostnader för en vara plus eventuella fraktkostnader som du betalat om du inte får din vara eller om varan inte stämmer överens med det du har beställt.

Bekräftelse

Efter genomförd beställning erhåller du en orderbekräftelse via e-mail med information gällande din beställning. Kontrollera alltid att din orderbekräftelse stämmer överens med din beställning samt kontakt- och leveransuppgifter.

Om du märker att något i din beställning är fel eller om du vill göra några ändringar så ber vi dig att i första hand kontakta oss via vår kontakt sida snarast. Vi kan inte garantera att din ändring går att genomföra i efterhand men vi gör vårt bästa för att få igenom din ändring.

Så snart som vi har mottagit betalningen så skickas dina beställda produkter till dig, förutsatt att de finns i lager.

3.Leverans

Fraktavgiften beräknas och redovisas på kassasidan innan köpet slutförs.

Leveranstider

Beställningar skickas omgående, förutsatt att alla produkter i beställningen finns i lager. Om någon produkt i din beställning har en leveranstid på 2 eller fler dagar så skickas hela beställningen när samtliga produkter har kommit in till vårt lager. Vänligen notera i din beställning om du önskar delleverans, extra fraktavgift tillkommer.

Samtliga leveranstider på hemsidan reflekterar arbetsdagar, (dvs. vardagar) ej lördag, söndag eller helgdag. Vänligen notera att eventuella leveransförseningar kan förekomma hos transportbolagen, detta är tyvärr utom vår kontroll.

Leveranssätt

Om du behöver hämta ut din beställning hos närmaste ombud så aviseras du i första hand via SMS, se därför till att du anger korrekt mobilnummer i din beställning. Önskar du få aviseringen via email, vänligen notera det i din beställning.

Ej levererad beställning

En hanteringsavgift debiteras för beställningar som ej löses ut hos ombud/paketskåp inom 7 dagar från ankomst eller som ej kan levereras av transportbolag på grund av ofullständiga/felaktiga adress- och kontaktuppgifter. Avgiften är för närvarande 300 kr för mindre försändelser som skickats som brev och 350 kr för större försändelser som skickats som paket.

Skulle din beställning försvinna i posthanteringen, kontakta oss inom 2 veckor från den dagen du beställde. Vi gör då en reklamation hos posten och skickar en ny vara om den mot förmodan inte dykt upp inom 30 dagar.

4.Ångerrätt

Vid konsumentköp har du alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Minneskortonline.

Ångerrätten gäller från den dag du får din vara till den dag den skickas eller levereras retur.

Du kan kontakta oss via vår kontakt sida, alternativt kan du använda Konsumentverkets standard ångerblankett och skicka den till oss. I ditt meddelande ska du tydligt ange att du önskar utnyttja din ångerrätt.

Vi ber att få tillbaka varan senast 14 dagar efter meddelande om att köpet ångrats. Det är du som konsument som står för fraktkostnaden om du ångrar ditt köp.

Förutom den lagstadgade ångerrätten erbjuder vi också 90 dagars ångerrätt på oöppnade produkter som köpts som konsumentköp (av en privatperson), dvs. om produkten har en försegling får den inte brytas och om produkten har ett utgångsdatum får den inte överskridas.

Ångerrätten gäller inte för företag. Se avsnittet köpvilkor för företag.

Ångerrätten omfattas ej heller för programvaror vars plombering eller försegling (med försegling avses även t ex serienummer) brutits, för presentkort eller för produkter som specialbeställts för kundens räkning.

Varor anses vara tagna i bruk när förseglingen bryts och detta medför en minskning av försäljningsvärdet. Därför är det viktigt att du bestämmer dig för om du vill behålla varan eller häva köpet innan förseglingen bryts. Det går att undersöka varorna utan att bryta förseglingen.

Du ansvarar endast för en eventuell minskning av varans värde som orsakats av annan hantering än vad som krävs för att undersöka varans slag, egenskaper och funktionalitet. Du kan endast prova varan på samma sätt som om du hade provat den i en fysisk butik.

Om varan har prövats utöver vad som beskrivs ovan, betraktar vi den som begagnad. Detta betyder att du endast får tillbaka en del eller inget alls av köpesumman om du ångrar ditt köp, oberoende av varans handelsmässiga värde. Detta värde fastställs genom en utvärdering av oss på MinneskortOnline.

5.Reklamation

Reklamationen måste göras inom en rimlig tid efter det att du har upptäckt felet. Om en reklamation görs inom 2 månader kommer reklamationen alltid att vara inom en rimlig tid.

Det första du bör göra är att kontrollera om din produkt omfattas av tillverkarens garanti. Kontakta först tillverkaren eller den tilldelade servicepartnern. Om din produkt omfattas av garantin, ska den inte returneras till oss. Om produkten skickas till tillverkare för felsökning och felet inte täcks av garanti utgår även tillverkarens felsökningskostnad och frakt.

Kontakta alltid oss innan du skickar in en produkt för reklamation. I ditt meddelande behöver du beskriva felet på produkten som du reklamerar. Du kan kontakta oss via vår kontakt sida. Produkter som skickas till oss utan vårt godkännande kommer inte att behandlas.

Vi erbjuder 1 års garanti på nya produkter samt 6 månaders garanti på begagnade produkter, om inget annat anges. Om det är fel på den produkt som du har beställt så blir den reparerad eller utbytt mot ett annat exemplar.

Varor som inte ingår i reklamationsrätten och/eller tas emot utan korrekt förpackning kommer att packas om och ett belopp som motsvarar våra kostnader för nödvändig och korrekt förpackning kommer debiteras.

Vi ansvarar inte för förlust av data och uppmanar därför kunden att ta en kopia/backup på samtliga data. I den mån vi kan vara ansvariga, är ansvaret begränsat till den direkta förlusten och inkluderar därför inte indirekta förluster såsom förlorad inkomst, transporter, stillestånd, driftförluster, installationskostnader eller liknande.

I det fall då det inte är fel eller defekt på produkten så debiteras 500 kr i timmen inklusive moms, där minsta debitering är 1 timme för utförd teknisk undersökning. I många fall visar det sig vara användarfel eller bristande förståelse för hur produkten fungerar, se därför till att skaffa god kännedom om produkten samt hur den används innan du kontaktar oss för reklamation.

6.Retur

Kontakta oss innan du skickar något i retur. Du kan kontakta oss via vår kontakt sida. Vi täcker enbart rimliga fraktkostnader som du kan ha i samband med reklamationen av varan, om klagomålet är berättigat. Då kan vi skicka dig en returfraktsedel och därmed betala frakten i förskott.

Vänligen notera att bevis på returförsändelsen ska inkludera ett fullt spårbart försändelsenummer hos transportbolaget. Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av köpet, återbetalar vi inte frakten.

Paketering

Skicka tillbaka produkten i skyddande emballage. Det är du som ansvarar för leveransen av produkten, samt lämpligt emballage vid returen. En intakt originalförpackning är en viktig del av produktens värde och ska alltid skickas med vid retur.

Lösa interna komponenter såsom ram-minnen, hårddiskar och liknande känsliga enheter skickas alltid tillbaka i en antistatisk påse, eller så som du mottog produkten. 

7.Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du naturligtvis tillbaka det belopp som du har betalat till oss. Det sker utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottagit varan som returnerats och undersökts av oss

I händelse av en värdeminskning som du har orsakat, dras detta belopp från återbetalningsbeloppet. Värdeminskning gäller om varan returneras i ett begagnat och försämrat tillstånd så att den inte kan säljas vidare som ny.

Återbetalning sker till samma betalkort eller konto som användes vid köpet. Om detta inte är möjligt, kan återbetalning göras till ditt bankkonto.

8.Köpvillkor för företag

1 års reklamationsrätt gäller från ursprungligt fakturadatum med undantag för konsumtionsvaror såsom batterier, toner och bläckpatroner o.s.v. I dessa fall beviljas 3 månaders reklamationsrätt om inget annat avtalats skriftligen.

Reklamationsberättigade produkter repareras i första hand, om möjligt. En reparation eller utbyte innebär inte att en ny eller utökad reklamationsperiod ges. Vid reklamation står köparen själv för utgifterna för retur av varan till oss eller tillverkaren.

Ångerrätt gäller inte för företag.

9.Bolagsuppgifter

All kontakt med oss på MinneskortOnline sköts via vår kontakt sida på webbplatsen.

Domännamn: minneskortonline.se
Marknadsföringsnamn på vår webbutik: MinneskortOnline.se
Organisationsnummer: 821121-7115
VAT nummer: SE8211217115

Företagsnamn: Johan Saxe
E-postadress: minneskortonline@gmail.com
Telefonnummer: +46 (0) 70 372 40 91

Bolagets fysiska adress:
Johan Saxe
Linnebäck Övergården 461
691 93 Karlskoga, Sverige

10.Sekretess

När du registrerar dig eller beställer något i vår webshop så godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter, inköp och belopp.  För att du ska kunna ingå ett köpeavtal med oss behöver vi ditt fullständiga namn, adress, telefonnummer, e-postadress och personnummer alternativt organisationsnummer för företag.

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att leverera varan till dig. Din e-mailadress används för kontakt med dig gällande dina beställningar och om du har godkänt det, utskick av nyhetsbrev. På så sätt får du kännedom om vilka uppgifter som samlats in och i vilket syfte.

Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddsförordningen (GDPR) och personuppgiftslagen. Personuppgifterna registreras hos vårt bolag och lagras i 5 år innan de raderas.

Uppgifter som lämnats till oss ges aldrig vidare och säljs aldrig till tredje man. Vi registrerar aldrig känsliga personuppgifter. Som kund hos oss har du alltid rätt att invända mot registreringen och har rätt att begära alla uppgifter om dig som registrerats. Frågor i samband med detta ställs till oss via vår kontakt sida. 

Om denna information är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen skall rättas eller tas bort. IP-adresser sparas vid beställning av säkerhetsskäl för att undvika bedrägerier.

11.Cookies

Vad är cookies?

Cookies är en typ av data information som skickas till din dator när du besöker en webbplats. Vid senare besök på webbplatsen så skickas informationen tillbaka till vår server. Cookies tillåter oss att känna igen dig automatiskt när du besöker vår webbplats så att vi kan anpassa din upplevelse och ge dig bättre service.

Varför behöver jag acceptera cookies?

Vi använder cookies för att förebygga bedrägerier och för att förbättra webbplatsens funktionalitet. Om din webbläsare är inställd på att vägra cookies så kommer du inte att kunna slutföra ett köp eller dra nytta av vissa funktioner som att lägga till produkter i din kundvagn eller ta emot personliga rekommendationer.

Vi rekommenderar dig att ställa in din webbläsare på att acceptera cookies.

12.Tvist och lagval

I tillfälle av att en tvist uppstår som inte kan lösas i samförstånd mellan oss och dig som kund, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden genom att lämna in ett klagomål till via ARN.se om deras villkor är uppfyllda.

För boende utanför Sverige men inom EU kan du gå via Europeiska kommissionens klagomålsportal via följande url: https://ec.europa.eu/odr/ för att lämna in ett klagomål.

13.Ändringar av köpvillkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst genomföra ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.